Zwycięzcy konkursu Sony World Photography Awards 2022 Fotografia by Redakcja Fotograficzny Program Bez Nazwy - 18 maja, 202218 maja, 2022 World Photography Organisation ogłosiło zwycięzców prestiżowego konkursu Sony World Photography Awards 2022. Znakomity australijski fotograf Adam Ferguson zdobył tytuł Fotografa Roku, nagrodę w wysokości 25 tys. dolarów amerykańskich i zestaw cyfrowego sprzętu fotograficznego firmy Sony. Ogłoszono również dziesięcioro zwycięzców oraz zdobywców II i III miejsc w poszczególnych kategoriach konkursu profesjonalnego, a także zwycięzców konkursów otwartego, studenckiego i młodzieżowego. Wszyscy zwycięzcy zostali przedstawieni w specjalnym filmie, w którym znalazły się wywiady i reakcje laureatów na przyznane im wyróżnienia. Film dostępny jest na stronie worldphoto.org/ceremony-2022 Wystawa prac laureatów i finalistów Sony World Photography Awards 2022 odbędzie się w londyńskim Somerset House w dniach od 13 kwietnia do 2 maja 2022 r. Prezentowanych będzie na niej ponad 300 odbitek prac, a także setki dodatkowych zdjęć w formie cyfrowej. Na wystawie będzie również można obejrzeć prace tegorocznego laureata nagrody za wybitny wkład w fotografię, znakomitego kanadyjskiego fotografa Edwarda Burtynsky’ego. © Adam Ferguson FOTOGRAF ROKU Migrantes (Migranci) to seria czarno-białych autoportretów Meksykanów czekających na przekroczenie granicy ze Stanami Zjednoczonymi. Ściśle współpracując z fotografowanymi osobami, Ferguson przygotował sesję zdjęciową, montując aparat średnioformatowy z wężykiem spustowym na statywie. Później usuwał się na bok, pozwalając samym fotografowanym wybrać moment zrobienia zdjęcia i tym samym uczestniczyć w procesie dokumentowania ich życia. W lutym 2021 r., po zmianie administracji w USA, na granicy amerykańsko-meksykańskiej wzrosła liczba migrantów z Ameryki Środkowej i Południowej. W mediach pojawiały się zdjęcia tych ludzi, niosących ze sobą cały swój dobytek, w otoczeniu rodzin, uchwyconych w błysku fleszy fotoreporterów. Choć Ferguson nie negował znaczenia takich fotoreportaży, zwrócił uwagę na brak zdjęć z meksykańskiej strony granicy — zwłaszcza takich, na których migranci byliby potratowani podmiotowo i mieliby coś do powiedzenia. Ferguson chciał to zmienić. Swój pomysł przedstawił redakcji New York Timesa i otrzymał zlecenie na 11-dniowy wyjazd do Juarez i Reynosy na przełomie kwietnia i maja 2021 r. Inspiracją dla jego podejścia do tematu był projekt fotograficzny Ghetto Adama Broomberga i Olivera Chanarina — wizualna podróż przez 12 współczesnych gett, między innymi szpital psychiatryczny im. Rene Vallejo na Kubie, w którym obaj artyści przekazali fotografowanym pacjentom kontrolę nad spustem migawki. Fergusonowi towarzyszyli meksykańscy dziennikarze: Ernesto Rodríguez, Silvia Cruz, Noe Gea Medina i Laura Monica Cruz Flores. Wspólnie rozmawiali z migrantami czekającymi na możliwość przekroczenia granicy, nagrywali ich historie, często wstrząsające, i pracowali nad inscenizacją i wykonywaniem zdjęć w warunkach, w których ich bohaterowie czuliby się najmniej skrępowani. Fotograf zdecydował się na zdjęcia czarno-białe, aby pozbyć się chaotycznej mieszaniny kolorów otoczenia i zredukować obraz do jego wartości emocjonalnej. W ten sposób powstała seria zdjęć stanowiących przejmujący portret ludzi zawieszonych w czasie, poszukujących możliwości bardziej dostatniego życia. — Zdjęcia migrantów i ich rodzin, które Adam Ferguson wykonał na granicy USA i Meksyku, są bardzo poruszające i budzą w nas współczucie — komentuje zwycięski projekt Fergusona Mike Trow, przewodniczący jury konkursu profesjonalnego. — Te wyjątkowe portrety pokazują, że moralna wrażliwość i szacunek pomagają uniknąć wrażenia manipulacji i wtrącania się w życie prywatne, o co często oskarża się fotografię. Dając bohaterom możliwość samodzielnego decydowania o wyzwoleniu migawki, Adam przekazuje im pewną władzę, dzięki której mogą oni samodzielnie decydować o tym, jak będą postrzegani. Te zdjęcia są piękne i wymowne, ale widać w nich także życzliwość i szacunek. Były też inne historie, które zrobiły na nas, jurorach, duże wrażenie. Seria Adama wyróżniała się tym, że w tak wymowny i ciepły sposób opowiada o ludziach, którzy doświadczają ogromnych trudności, ale zachowują godność i miłość niezależnie od tego, gdzie się znajdują i co posiadają. — Współpraca z migrantami stanowiła próbę stworzenia obrazów, które budziłyby w widzu nie współczucie dla tych ludzi, tylko empatię — komentuje swoje zwycięstwo Adam Ferguson. — Zrzekając się kontroli nad spustem migawki i dając każdemu migrantowi możliwość samodzielnego wyboru momentu zrobienia zdjęcia, miałem nadzieję odwrócić narrację marginalizacji i stworzyć historię, która będzie bardziej ludzka, całościowa i prawdziwa. Jestem wdzięczny odważnym i twardym ludziom, którzy zgodzili się ze mną współpracować, i odbieram tę nagrodę także w ich imieniu. Tytuł Fotografa Roku daje tej historii nowe życie. Dzięki temu szersza publiczność może poznać ważne historie osób, które podzieliły się ze mną swoimi doświadczeniami. ZWYCIĘZCY KATEGORII PROFESJONALNYCH Zwycięzców konkursu profesjonalnego wyłonił zespół ekspertów, którzy oceniali zbiór liczący od pięciu do dziesięciu zdjęć. Były wśród nich opowieści o kryzysach politycznych i klimatycznych, osobiste medytacje na temat rodziny i straty, a także nowe, kreatywne podejścia do martwej natury i fotografii przyrodniczej. Wszyscy zwycięzcy poszczególnych kategorii otrzymają cyfrowy sprzęt fotograficzny firmy Sony. Zwycięzcami tegorocznej edycji są: ARCHITEKTURA I DESIGN I miejsce: Domagoj Burilović (Chorwacja) za serię Dorf (Wioska) Finaliści: II miejsce Javier Arcenillas (Hiszpania); III miejsce Yun Chi Chen (Tajwan) KREATYWNOŚĆ I miejsce: Alnis Stakle (Łotwa) za serię Mellow Apocalypse (Łagodna Apokalipsa) Finaliści: II miejsce Raphael Neal (Wielka Brytania); III miejsce Sarah Grethe (Niemcy) PROJEKTY DOKUMENTALNE I miejsce: Jan Grarup (Dania) za serię The Children of the Financial Collapse in Venezuela (Dzieci zapaści finansowej w Wenezueli) Finaliści: II miejsce Fabian Ritter (Niemcy); III miejsce Win McNamee (USA) ŚRODOWISKO NATURALNE I miejsce: Shunta Kimura (Japonia) za serię Living in the Transition (Życie w okresie przejściowym) Finaliści: II miejsce Gideon Mendel (RPA); III miejsce Giacomo d’Orlando (Włochy) KRAJOBRAZ I miejsce: Lorenzo Poli (Włochy) za serię Life on Earth (Życie na Ziemi) Finaliści: II miejsce Andrius Repšys (Litwa); III miejsce Gareth Iwan Jones (Wielka Brytania) PORTFOLIO I miejsce: Hugh Fox (Wielka Brytania) za Portfolio Finaliści: II miejsce Julian Anderson (Wielka Brytania); III miejsce Anna Neubauer (Austria) PORTRET I miejsce: Adam Ferguson (Australia) za serię Migrantes (Migranci) Finaliści: II miejsce George Tatakis (Grecja); III miejsce Brent Stirton (RPA) SPORT I miejsce: Ricardo Teles (Brazylia) ze serię Kuarup Finaliści: II miejsce Adam Petty (Australia); III miejsce Roman Vondrouš (Czechy) MARTWA NATURA I miejsce: Haruna Ogata (Japonia) i Jean-Etienne Portail (Francja) za serię Constellation (Gwiazdozbiór) Finaliści: II miejsce Cletus Nelson Nwadike (Szwecja); III miejsce Alessandro Gandolfi (Włochy) DZIKA PRZYRODA I NATURA: I miejsce: Milan Radisics (Węgry) za serię The Fox’s Tale (Lisia opowieść) Finaliści: II miejsce Federico Borella (Włochy); III miejsce Oana Baković (Rumunia) Dalsze informacje o nagrodzonych i finałowych projektach tegorocznej edycji można uzyskać, odwiedzając nasze internetowe galerie zwycięzców lub pobierając album Sony World Photography Awards 2022. FOTOGRAF ROKU W KONKURSIE OTWARTYM W konkursie otwartym jurorzy oceniają pojedyncze zdjęcia. Zwycięskie prace wybierane są ze względu na zdolność tworzenia wyjątkowej narracji wizualnej w połączeniu z techniczną doskonałością fotografii. Spośród dziesięciorga zwycięzców poszczególnych kategorii konkursu otwartego jury wybrało Scotta Wilsona (Wielka Brytania). Otrzymał on tytuł Fotografa Roku 2022 w konkursie otwartym, nagrodę pieniężną w wysokości 5000 dolarów amerykańskich, cyfrowy sprzęt fotograficzny firmy Sony oraz możliwość uzyskania globalnego rozgłosu. Wilson został uhonorowany za poruszającą fotografię zatytułowaną Anger Management (Kontrola gniewu / Radzenie sobie z gniewem), zgłoszoną w kategorii Świat natury i dzika przyroda. Czarno-biała fotografia, wykonana na północnym zachodzie stanu Kolorado w USA, ukazuje dzikiego mustanga, który uderza kopytami w ziemię, wzniecając tumany kurzu. Zdjęcie zostało zrobione wkrótce po tym, jak ogier wytarzał się w błocie — dzikie konie chronią się w ten sposób przed insektami — a teraz pokazywał konkurentom, innym samcom, że jest gotów do walki o miejsce przy pobliskim wodopoju. — To dla mnie ogromny zaszczyt, że zdjęcie Anger Management pozwoliło mi zdobyć tytuł Fotografa Roku 2022 w konkursie otwartym Sony World Photography Awards — komentuje zwycięstwo Scott Wilson. — Obserwowanie mustangów na wolności to wyjątkowe doświadczenie związane z surową, pełną życia dziką przyrodą. Napięcie widoczne na tej fotografii symbolizuje wyzwania związane z ochroną dzikich koni na amerykańskim Zachodzie, gdzie te cenne zwierzęta są łapane w rekordowych ilościach i usuwane z terenów publicznych. Do końca 2022 r. więcej będzie mustangów schwytanych przez człowieka niż żyjących na wolności. FOTOGRAF ROKU W KONKURSIE STUDENCKIM Ezra Bohm (Holandia) z Nederlandse Acedemie voor Beeldcreatie otrzymał tytuł Fotografa Roku 2022 w konkursie studenckim, zdobywając tym samym dla swojej uczelni cyfrowy sprzęt fotograficzny firmy Sony o wartości 30 tys. euro. Bohm został wyróżniony za serię zdjęć zatytułowaną The Identity of Holland (Tożsamość Holandii), stworzoną w odpowiedzi na zadany temat Connections (Połączenia), w ramach którego studenci mieli przedstawić, w jaki sposób oni sami lub bohaterowie ich zdjęć wchodzą w interakcje ze światem. Zwycięska seria Bohma to fotografie ukazujące członków zżytej ze sobą społeczności holenderskiej wioski, którzy zachowują tradycyjny styl życia. Na zdjęciach widzimy ich bogate, historyczne stroje i związki z kulturową historią Holandii. — Ta nagroda stanowi dla mnie potwierdzenie, że najważniejsze jest fotografowanie tego, co nieoczekiwane, opowiadanie historii, które wypływają z mojego serca i duszy — komentuje zwycięstwo Ezra Bohm. — Kiedy podążamy za własnymi ambicjami, wszystko, co robimy, staje się bardziej znaczące, a może i bardziej udane. FOTOGRAF ROKU W KONKURSIE MŁODZIEŻOWYM Wybrany spośród sześciorga zwycięzców poszczególnych kategorii 18-letni Tri Nguyen (Wietnam) zdobył tytuł Młodzieżowego Fotografa Roku 2022 za zdjęcie Under The Moonlight (W świetle księżyca). Fotografia przedstawia młodego człowieka oświetlonego sztucznym światłem księżyca, stojącego na tle zniszczonego otoczenia. Światło skupia uwagę widza na bohaterze zdjęcia i jego pragnieniu zaakceptowania własnych słabości. Zdjęcie jest częścią serii, której głównymi tematami są autorefleksja oraz tęsknota za przełamywaniem schematów i uznaniem własnych niedoskonałości. Nagrodą za zwycięstwo jest zestaw cyfrowego sprzętu fotograficznego firmy Sony i możliwość uzyskania światowego uznania. — Jako początkujący i bardzo zmotywowany artysta jestem niezwykle podekscytowany i dumny, że zostałem Młodzieżowym Fotografem Roku 2022 — komentuje zwycięstwo Nguyen. — Z pokorą przyjmuję tę nagrodę. Potraktuję ją jako inspirację do dalszego rozwoju w dziedzinie fotografii. NAGRODA ZA WYBITNY WKŁAD W FOTOGRAFIĘ Nagroda za wybitny wkład w fotografię trafia w tym roku w ręce doskonałego kanadyjskiego fotografa Edwarda Burtynsky’ego. Burtynsky, powszechnie uważany za jednego z najwybitniejszych współczesnych fotografów, znany jest przede wszystkim z poruszających zdjęć krajobrazów przemysłowych i ukazywania szeroko pojętego kryzysu ekologicznego. W uderzających obrazach rozległych, przekształconych przez człowieka krajobrazów Burtynsky obnaża niesamowitą skalę infrastruktury i dewastacji, przedstawiając widoki zniszczonych łańcuchów górskich, wyschniętych zbiorników wodnych i rozrastających się miast, ubrane w formę niemal malarskich abstrakcji bazujących na kolorze i formie. Kilkanaście wielkoformatowych fotografii będzie można obejrzeć w ramach wystawy pokonkursowej Sony World Photography Awards 2022. Ich wybór, którego dokonał sam artysta, przypomina najważniejsze prace z całej jego 40-letniej kariery. Pochodzą one z takich serii, jak Anthropocene (Antropocen — tytuł pochodzi od proponowanej nazwy obecnej epoki geologicznej) z 2018 r., Salt Pans (Saliny, 2016), Water (Woda, 2013), Oil (Ropa naftowa, 2009) czy Railcuts (dosł. krajobrazy przecięte liniami kolejowymi, 1985). Dodatkowo na wystawie w Wielkiej Brytanii po raz pierwszy zostaną zaprezentowane zdjęcia z przygotowywanej obecnie nowej serii Burtynsky’ego zatytułowanej Africa (Afryka, 2022), ukazującej afrykańskie krajobrazy i obszary, które zostały przekształcone przez wydobycie surowców. __________ Źródło: materiały prasowe